dinsdag 19 september 2006

Portugese taartjes: Pastei de Belem

Al eerder deze week schreef ik over het goddelijke vanillecustard taartje uit Lissabon "Pastei de Belem" wat ik vorige week meerdere keren at toen ik in Lissabon was. Er is 1 bakker in Lissabon die fameus is om haar overheerlijke Pastei de Belem ( http://www.pasteisdebelem.pt/index.htm ), zo fameus dat ze een zaak hebben met 500 zitplaatsen die ook nog eens mega-druk is en waar je de ene na de andere bakplaat met honderden pastei de belems voorbij ziet komen! Ik plaats binnenkort een foto.

Zo'n heerlijk iets blijft dan bij mij hangen en dwingt me tot het zoeken van een recept om dit heerlijks zelf te kunnen maken. Hier komt ie.



Pastei de Belem

Ingredienten:

1 opengesneden vanillestokje
2 eidooiers
3 plakjes ontdooid bladerdeeg
125 ml slagroom
3 eetl. suiker
2 theel. bloem

Verwarm de oven voor op 250 graden celcius en vet de muffinvorm in. Laat het deeg naast elkaar ontdooien
Breng de vanille met de room in de pan aan de kook. Laat even trekken. Roer dooiers los met de suiker en de bloem en 3 eetl. hete vanille room mengsel. Zet de warmtebron uit en giet al roerende het dooiermengsel in de pan. Laat al roerende binden (niet meer koken). Vul de muffinvorm of vormpjes met een plakje bladerdeeg in vieren en druk het deeg even goed aan . Schenk het roommengsel in de vormpjes. Bak de taartjes circa 15 minuten in de oven. Even laten afkoelen. Bestuif met poedersuiker en kaneelpoeder.

1 opmerking:

  1. Anoniem12:43 p.m.

    Dag,
    Niet zo zeer een reactie op dit recept maar meer over deze site. Bij toeval terecht gekomen. Erg leuk. Ik wil je graag attenderen op Mijn Kookboek, een boek door mij geschreven.
    zie: www.mijnkookboek.info

    dag Nico den Hollander

    BeantwoordenVerwijderen