dinsdag 19 september 2006

Geitenkaas met vijgenjam en parmaham

Van sommige kookboeken word ik zo blij! Zo ook van het vrij nieuwe kookboek van Virginie Besancon, Mijn keuken van de zon. Prachtige foto's van schilderachtig mooie ingredienten, locale franse marktjes en heerlijke (vegetarische) gerechten doen je dromen over eindeloos koken en eten........ Ik weet al welk boek ik de aankomende tijd naast mijn bed heb liggen en waarvan ik 's nachts ga dromen.

Met de vijgenjam uit dit kookboek maak ik een simpel doch leuk voorgerechtje door het te serveren met verse zachte geitenkaas en parmaham.

Vijgenjam
1 kilo vijgen
750 gram suiker
1 vanillepeul

Snij de vijgen doormidden laat ze samen met een dikke laag suiker 24 uur afgedekt trekken. Roer de volgende dag de suiker door de jam. Kook het vijgenmengsel samen met de vanillepeul in een pan met dikke bodem, circa 2 tot 3 uur totdat al het vocht is verdampt.

Salade met geitenkaas met parmaham en vijgenjam
Per persoon 3 kleine ronde zachte geitenkaasjes
100 gram Parmaham in reepjes
Vijgenjam
Gemengde sla

Bak kort in een koekepan de geitenkaasjes. Leg op een bordje wat met olie en azijn aangemaakte sla. Strooi de parmaham reepjes eroverheen en leg geitenkaasjes erop. Doe op elk geitenkaasje een beetje van de vijgenjam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten