donderdag 7 september 2006

Papardelle met gegrilde tonijn


De biefstuk uit de zee wordt ie ook wel genoemd, ik heb het over de tonijn-moot!

Gisteren kreeg ik van de visboer een lesje over gezonde omega-vetten, die behalve in tonijn ook o.a. in zalm, makreel en haring zitten. Hij raadde mij aan elke dag een haring te eten, omdat je dan veel minder kans hebt op Alzheimer. Ook wist hij te vertellen dat zwangere vrouwen die veel vette vis eten er lenigere babies van krijgen; vast handig zo'n elastieken kindje. Kunnen ze allemaal ook een carriere overwegen bij het Chinees Staatscircus! Meer info over gezonde vette vis kun je vinden op http://www.omega3.be/

Hieronder een van mijn favoriete tonijn-recepten. Ik kreeg iemand te eten die mij van te voren had gevraagd pasta te maken. Deze snelle, doch luxe pasta is eigenlijk altijd een succes.

Papardelle met gegrilde tonijn
Ingredienten (2 personen):

2 moten zeer verse tonijn
300 gr. (verse) papardelle
4 eetlepels extra virgene olijfolie (goeie kwaliteit!)
3 eetlepels balsamico azijn
1 eetlepel kappertjes
fijngehakte groene olijven
fijngehakte half zongedroogde tomaten
peper en zout

Maak een dressing van de olijfolie, azijn, kappertjes, groene olijven en halfzongedroogde tomaten (veel lekkerder dan gewone zongedroogde tomaten alhoewel je die natuurlijk ook kunt gebruiken). Kook de pasta. Verwarm een grillpan totdat die erg heet is. Vet de tonijn aan beide kanten in met een beetje olie en bak de tonijn heel kort aan beide kanten zodat hij van binnen mooi rood blijft. Serveer de pasta in een bord met daarop de moot tonijn en giet er de dressing overheen. Klaar! Lekker met een salade ernaast.


1 opmerking:

  1. Anoniem3:38 p.m.

    Mooi recept, en een zeer mooie blog. Maar de naam... Misschien moeten we het er even over hebben.

    Maar niet hier. Graag kom ik in contact met jou hierover.

    dsolomon
    at
    xs4all.nl

    BeantwoordenVerwijderen