dinsdag 13 april 2010

Pimenton de la vera - gerookt paprikapoeder



Een tijdje terug kocht ik dit prachtige blikje Pimenton de la vera.
Blue als ik soms kan zijn, dacht ik gewone paprika poeder te kopen in een erg mooi jasje wat leuk zou staan in mijn keuken... Maar waarschijnlijk zou een hele horde Spanjaarden, die bij dit speciale poedertje zweren, zich nu op mij storten om me te corrigeren dat we het hier wel hebben over de zeer bijzonder smakende 'gerookte'paprika poeder Pimenton de la Vera!

Voor de gerookte paprika poeder, worden de paprika's gedurende enkele weken (!) langzaam gedroogd boven een vuur van eikenhout. Met als resultaat een bijzonder zoete en gerookte smaak.

Onlangs heb ik plakken lamsbout gemarineerd in een mengsel van gerookte paprikapoeder, komijn, knoflook en olijfolie en daarna kort in een grillpan gebakken en verwerkt in een wrap van libanees brood gecombineerd met hummus, turkse yoghurt, harrisa (rode peper pasta)en verse muntblaadjes. Erg lekker en de rokerige smaak was zeer herkenbaar en bleef overeind naast de andere ingredienten in de wrap; een aanrader dus.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten