dinsdag 10 oktober 2006

Pompoenen

Waarom is het nou zo moeilijk om lekkere pompoenen te kunnen kopen? Ik word er soms een beetje treurig van. Dan koop je op de markt weer een prachtige pompoen en jawel ... geen smaak.

Wat doe je dan met zo'n waterbom? Tja, dan maken we er maar weer een soepje van. Met veel kruiden, ui, goeie bouillon en een schepje parmigianno krik je zo'n saaie pompoen dan wel weer op. Maar eigenlijk zou dat niet nodig moeten zijn.

Tijd dus voor een kritisch onderzoek naar wel lekker smakende pompoenen.

Op
www.elshout-kwekerij.nl lees ik meer over de verschillende soorten en hoe ze smaken. Rassen als de Muskaatpompoen en de Table Gold bijvoorbeeld hebben een notensmaak, terwijl de Buttercup zoet smaakt. Een smakelijke pompoen is verder de Hokkaïdo. De allerlekkerste qua smaak zou de muskaatpompoen zijn.

Maar wanneer is een pompoen nou op z'n lekkerst? Volgens betrouwbare bronnen zou op het moment van oogsten de steel van de pompoen rimpelig moeten zijn en groeven of barstjes moet gaan vertonen. Zijn ze eerder geoogst, dan is de smaak flauw. Ha! Ooit bij de Albert Hein een rimpelige pompoensteel gezien? Daar heb je het al... Er is gewoon geen geduld meer om goed rijpe pompoenen aan te bieden. Waar blijf je dan met je smaak?

Aankomende zaterdag ga ik dus op zoek naar een muskaatpompoen met rimpelige steel! Ik heb nu al zin in die heerlijke risotto met pompoen of nee misschien toch de Tajine van pompoen en vijgen uit mijn nieuwe kookboek 'Mijn keuken van de zon'. Mmmm, wou dat het al weekend was.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten