zondag 26 juli 2009

(Wilde) perziken met frambozen en vanillesiroop



(foto: Eleveld's fruitzaak)

De wilde perzik, ook wel Chinese perzik genaamd, is bezig met een opmars in Nederland. Plat en met rustiek uiterlijk lijkt deze perzik de belofte in zich te dragen dat je weer de ouderwetse perziksmaak zal ervaren. Qua smaak proef ik niet een enorm verschil ten opzichte van de gewone perzik. Wel vind ik de platte vorm erg handig!

Voor het onderstaande receptje serveerde ik elk van mijn gasten een hele gepocheerde wilde perzik met een schepje heerlijke vanillesiroop, een bolletje ijs ernaast, wat frambozensaus en een paar gehakte pistachenootjes en hele frambozen. Dit recept komt uit het nieuwe kookboek "Lekker Zonnig" waar ik al eerder over schreef.

Ingrediƫnten:
1 (wilde) perzik per persoon
250 gram kristalsuiker
1 vanillestokje
750 ml water
250 gram frambozen
2 eetlepels poedersuiker
2 eetlepels cointreau (of e.a. sinaasappellikeur)
eetlepel fijngehakte pistachenootjes
Vanilleroomijs

Bereiding
Breng in een ruime pan water en suiker op laag vuur aan de kook. Voeg er het gespleten vanillestokje en het merg wat je eruit schraapt aan toe. Kook afhankelijk van de rijpheid de perziken gedurende 4-8 minuten in de siroop. Haal vervolgens de perziken uit de siroop en laat beide een tijdje afkoelen. Haal voorzichtig het velletje van elke perzik en leg ze terug in de ondertussen afgekoelde siroop.

Pureer in de keukenmachine 2/3 van de frambozen met de poedersuiker en likeur.

Serveer perzik met een bolletje ijs, wat siroop en frambozencoulis. Strooi er als garnering wat pistache-nootjes en hele frambozen overheen.

Smullen!

1 opmerking:

  1. Dag Ingrid,

    Ik was opzoek naar jouw thaise recept voor kommersalade en nu zie ik dat het toetje waar je gisteren over vertelde al op je blog staat, klinkt erg lekker!
    Eleveld's fruitzaak (waar je foto vandaan komt), daar heb ik gewerkt, leuk te zien dat zij ook een website hebben tegenwoordig.

    Wendy

    BeantwoordenVerwijderen