dinsdag 5 september 2006

Braziliaanse uitspatting: Moqueca


Ooit authentiek Braziliaans gekookt? Ik niet. Af en toe moet je dus ook eens het fornuis afstaan aan iemand die van een bepaalde keuken blijkbaar wel verstand heeft. Zo stond er zaterdag in mijn keuken ineens een Uruguyaan, die al jaren in Brazilie vertoeft, mijn keuken vies te maken. Hij maakte voor mij Moqueca.

Hoofdbestanddeel van dit Noord-Braziliaanse gerecht uit de provincie Bahia is palmolie, ook wel Dende genoemd. Denk niet eens aan een alternatief want de geur en smaak van deze olie zijn allesbepalend voor het specifieke karakter van dit gerecht. Mij werd uitgelegd dat de palmolie gewonnen wordt uit de gele bloementrossen die je ziet hangen bovenin de palmboom en heel veel wordt gebruikt in de Braziliaanse keuken. Mijn keuken rook overigens nog dagenlang naar palmbomen, maar met al die grijze regenachtige dagen is dat absoluut geen straf!

Ingredienten voor Moqueca (2 personen):
palmolie
1 blikje (250 ml) cocosmelk
1 ui gesnipperd
2 grote tomaten fijngehakt
300 gr. roze garnalen
200 gr. voorgekookte mosselen
Bosje bladseldery grof gehakt
1 fijngehakte rode peper (met of zonder zaadjes)
cassava couscous
rijst

In een hoge pan bak je op laag vuur in een beetje gewone olie de tomaten en uien circa 10 minuten. Voeg een klein scheutje cocosmelk toe en 2 eetlepels palmolie, laat dit nog even doorpruttelen. Voeg vervolgens voor 2 personen cassava en water toe en laat het droog koken volgens de kookinstructies op het pak.

Ondertussen kook je voor 2 personen rijst en maak je in de wok de vis klaar. De vis laat je op hoog vuur met 3 eetlepels palmolie 20 minuten pruttelen, voeg na 10 minuten de cocosmelk toe en de laatste 5 minuten de rode peper en gehakte bladselderij.

Ik kreeg de rijst geserveerd met eroverheen een schepje vissaus en ernaast de cassava en een frisse salade. Sfeerverhogend is uiteraard wat Braziliaanse muziek op de achtergrond en latino man aan je tafel.

1 opmerking:

  1. Anoniem8:58 a.m.

    Hoi en welkom! Er zijn commentaar en opmerkingen voor jou op de weblog van Onno Kleyn. Ciao!

    BeantwoordenVerwijderen